Під час воєнного стану озброєння закуповується з обмеженим розголошенням заради нацбезпеки
У сучасних умовах повномасштабної війни з росією кожна закупівля для армії – це не просто договір, це рішення, що може врятувати життя. Міністерство оборони України щодня працює над тим, аби забезпечення Збройних сил України – від бронежилетів до снарядів – відбувалося швидко, ефективно та з дотриманням принципів прозорості та доброчесності.
Однак в умовах війни прозорість має свої розумні межі. Головний пріоритет – це безпека наших військових і збереження стратегічної переваги. Саме тому Міністерство оборони діє у межах чинного законодавства і Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки, яка встановлює чіткі орієнтири для чесності та відкритості навіть у сфері, де значна частина інформації має обмежений доступ.
Закон України «Про оборонні закупівлі» встановлює чіткі принципи: конкурентність, ефективне використання бюджетних коштів, запобігання корупції – все це ключові орієнтири, якими керується Міноборони. Водночас він передбачає винятки: інформація, що може зашкодити безпеці держави, не підлягає публічному розкриттю.
Це – не приховування, а відповідальна політика в умовах війни. Публікація відомостей про обсяги поставок, маршрути, джерела фінансування чи імена постачальників може загрожувати життю військових і зірвати ключові оборонні операції. російська федерація активно використовує відкриті джерела для планування атак, диверсій та інформаційних кампаній.
На виконання завдань Державної антикорупційної програми Міністерство оборони у співпраці з Міністерством економіки, Службою безпеки України та «Агенцією оборонних закупівель» реалізує ґрунтовне аналітичне дослідження щодо охорони таємної інформації.
Це дослідження є ключовим для встановлення чітких меж та обсягів відомостей, які можуть бути опубліковані в електронній системі закупівель. Воно також передбачає розробку ефективних процедур для розсекречування відомостей про оборонні закупівлі, що дозволить підвищити рівень прозорості там, де це не загрожуватиме національній безпеці.
Наразі це аналітичне дослідження перебуває в активній фазі реалізації. З огляду на складність, багатогранність та чутливість питання, що стосується балансу між прозорістю та національною безпекою в умовах воєнного стану, процес вимагає ретельного опрацювання та узгодження позицій усіх залучених сторін. Метою цієї роботи є унормування порядку публікації відомостей про оборонні закупівлі з урахуванням викликів воєнного стану та необхідності захисту чутливої інформації.
Розкриття інформації – важлива складова суспільного контролю. Проте у сфері оборонних закупівель воно має бути виваженим. Пряме та повне розкриття всіх даних може мати серйозні негативні наслідки для обороноздатності країни. Надмірна відкритість у воєнний час може розголосити:
реальні потреби армії в озброєнні
обсяги та джерела поставок
місця розташування військових частин
плани операцій чи логістику
постачальників, яких може атакувати ворог.
Крім того, повне розкриття інформації про постачальників озброєння та військової техніки, а також деталей їхніх цін, створює ризики для продовження співпраці з міжнародними партнерами та українськими виробниками. Противник може чинити тиск на постачальників, намагатися впливати на формування цін або перешкоджати поставкам, що безпосередньо вплине на можливості України з посилення своєї обороноздатності.
В умовах воєнного стану держава має право та обов'язок обмежувати доступ до інформації, якщо це необхідно для захисту її життєво важливих інтересів та забезпечення стабільності національної безпеки.
Ми повинні діяти відповідально. Обмеження публічності — це не про уникнення контролю, а про збереження життя.
Міністерство оборони не зупиняється на досягнутому – продовжуємо систематичну роботу над вдосконаленням законодавчої та нормативно-правової бази у сфері оборонних закупівель. Постійно оновлюється нормативна база, моніторяться зміни до законодавства, зокрема щодо оцінки пропозицій учасників, принципів конкурентності та ефективності витрачання коштів, а також запобігання корупції. Також розглядаються критерії оцінки пропозицій учасників закупівель, що включають рівень забезпечення життєвого циклу продукції та його вартість.
Ця комплексна діяльність спрямована на забезпечення максимальної прозорості у всіх можливих аспектах оборонних закупівель, одночасно гарантуючи непорушність національної безпеки України. Міністерство оборони усвідомлює важливість інформування громадськості про прогрес у цих питаннях.
Публічність там, де вона безпечна – залишається нашим пріоритетом. Усі напрацювання щодо покращення прозорості, що не становлять загрози, будуть донесені до громадськості. Ми відкрито інформуватимемо про прогрес щойно це стане можливим без шкоди для держави та її захисників.
Ми прагнемо до балансу між відкритістю та потребами воєнного часу задля спільної перемоги. Ми розуміємо суспільний запит на прозорість. І ми працюємо над тим, щоб цей запит реалізовувався – там, де це не шкодить національній безпеці. В умовах війни наш головний обов’язок – забезпечити військових усім необхідним і водночас зберегти стійкість системи.
Завдяки ефективному управлінню, новим підходам і співпраці з міжнародними партнерами, Україна формує сучасну, доброчесну систему оборонних закупівель. Систему, яка служить армії. І яка після перемоги стане основою для сталої безпеки та обороноздатності держави.